kryddig varm choklad

Jag kontrar Barrs varm-choklad-inlägg med en annan sort. Det här pulvret fick jag i julklapp av min faster Karin, och eftersom hon är en klok kvinna fick jag även receptet!

till 3 dl:

1 vaniljstång

½+1 dl råsocker

1 stjärnanis

½ tsk kardemummakärnor

½ tsk chiliflakes (eller salt, om du inte vill ha den stark)

1½ dl kakao

Finhacka vaniljstången. Mal den med ½ dl råsocker och resten av kryddorna i en kaffekvarn, eller med mixerstav eller mortel. Blanda med resten av sockret och kakaon. Förvara i burk med tättslutande lock.  Sen blandar du helt enkelt 2 dl varm mjölk med en msk av den här blandningen, och du har en underbart kryddig och mustig varm choklad!

Sara

6 thoughts on “kryddig varm choklad

  1. Nu har jag gjort det och jag kan tillägga att det är en väldigt dålig idé att luta sig över de nymalda kryddorna och sniffa in doften. Jag hostar fortfarande… Men gott blev det! Ganska starkt, man kan go easy om the chili flakes om man vill ha chokladen lite mer lätdrucken. Tycker jag i alla fall. Jag funderar på att baka en kaka av något slag med det här pulvret som smaksättning. Vad tror du blir bäst, en mjuk kaka eller småkakor?

    • åh som en mjuk pepparkaka, liksom! Mjuk kaka, helt klart!

      Ja jag tyckte också den var lite på gränsen. Jag tror det blir fint med salt i istället för chiliflaksen

  2. Kan det inte vara gott om man bara sätter litelite chilipulver istället? Det brukar jag sätta i chokladen. Jag ska hur som testa den här!

  3. Pingback: regnfrukost « smetan

Kommentera

