kletkaka med vit choklad och citron

Månadens sötsak är vår och jag funderade på vad man skulle kunna hitta på på det temat. Citron, tänkte jag (Och många med mig. Kollar man igenom bidragen innehåller de flesta citron) och funderade i banorna mjuka kakor (det finns redan en finfin mjuk citronkaka på Smetan), cupcakes och småkakor men fastnade inte. Jag ville ha något kladdigare så jag sökte lite på internet och provade ett recept som lät bra. Det blev inte bra. Den blev för torr och kompakt och smakade mjöl. Jag kände att jag ville att min kaka skulle ha samma konsistens som min kombo Elias kletkaka har. Där lossnade det och jag bakade en till variant efter hans recept, men bytte ut kakaon mot vit choklad och citron och ökade på mjölmängden lite för att kompensera. Det blev så bra! En av de godaste kakorna jag har ätit!

kletkaka med vit choklad och citron

2 ägg

2 1/2 dl socker

rivet skal från en citron

saft från 1/2 citron

en nypa salt

1 msk vaniljsocker

2 dl vetemjöl

150 gram smör

100 gram vit choklad

(Tar man bort den vita chokladen och citronen och 1/2 dl mjöl och tillsätter 1/2 dl socker och 4 msk kakao och strör hackad mandel över smeten i formen får man orginalkletkakan istället. Den gräddar man i 200° i 10 minuter + 15-17 minuter i 150°)

Smöra och bröa en form med kokos. Smält smöret och ta det från plattan. Bryt ned den vita chokladen och låt den smälta. Vispa ihop ägg och socker. Tillsätt citronrasp och citronsaft. Blanda de torra ingridienserna och blanda ned dem också. Rör sist i smör- och chokladblandningen. Häll i formen och grädda mitt i ugnen i 200° i 10 minuter. Sänk sedan värmen till 150° och grädda i ytterligare 25 minuter, kanske något längre. Stick i kakan och kolla. Den ska vara kladdig men kladdet ska inte ha smetkonsistens. (Smeten är förresten också jättegod, den smakar lite glass på något sätt) Servera kakan kylskåpskall med rårörda hallon eller blåbär, kanske smaksatta med ett krm ekologiskt vaniljpulver.

Barris

4 tankar om “kletkaka med vit choklad och citron

  1. En klick grädde eller glass och en urgröpt passionsfrukt är nog också toppen till om man inte vill ha blåbär eller hallon

  2. Vad roligt att du tycker det! Tack! Jag är lite nyfiken på ditt recept på jordgubbsmousse, jag har tänkt använda sådan mousse som tårtfyllning så jag har börjat snegla efter användbara recept…

  3. Pingback: Vårkänslor « söta saker

Lämna en kommentar