grönsakspaj

Jag vet inte varför, men jag har alltid inbillat mig att jag inte gillar matpaj. Degig botten och slabbig fyllning som oftast består av grå broccoli och ädelost, liksom. Men så behöver det ju inte va! I veckan var jag hemma hos en kompis och fick en supergod grönsakspaj med bland annat sparris, spenat och mozzarella. Och då kände jag att nu, nu! är jag redo för att göra en paj. Och jag visste att den skulle bli god.

grönsakspaj

pajskal:

75 gram smör

1½ dl vetemjöl

0,75 dl grahamsmjöl

Blanda ihop, tumma ut i en form ungefär 20 cm i diamater. Förgrädda i 5 minuter på 200 grader.

fyllning:

3 ägg

en liten snutt mjölk

runt 1½ dl creme fraiche

en näve fryst broccoli, skuren i mindre bitar

två nävar fryst spenat, tinad och urkramad

en gul lök

tre vitlöksklyftor

ett par teskedar pesto

ett par bitar soltorkad tomat, skuren i mindre bitar

ett par nävar riven ost

Blanda allt och slå i pajskalet. Grädda på 200 grader tills stanningen stannat, runt en halvtimme.

Sara

Kommentera

