laxbiffar

Jag blir lurad varje gång det är billiga laxbitar i min affär. Jag köper dem. Sen när de ligger hemma i frysen drar jag mig för att plocka fram dem och tillaga dem för jag vet att jag ofta blir besviken. Jag har skrivit förut om fettig ugnsbakad färsk lax och om hur gott jag tycker att det är. Frysta laxbitar smakar aldrig så. Men det här var gott! Saftigt och lite knaprigt. Kryddningen är medvetet feg och klassisk (men god ändå), jag ville mest testa konceptet att göra laxfärs, kolla konsistens och tillagningstid. Nu blir det snart smakexperiment också, för det här tillagningssättet blev en hit!

2 portioner

2 bitar lax, ca 250 gram

1 ägg

1/2 dl ströbröd

1/2 dl grädde

1/2 dl dill

saften av 1/2 – 1 lime

salt och peppar

Mixa de tinade laxbitarna i en matberedare (varning för någon slags laxtrådar som var svårbortdiskade). Blanda grädde och ströbröd i en skål och låt det svälla en stund. Blanda ströbrödet, grädden, ägget, limen och kryddorna med laxfärsen. Smält smör i en stekpanna. När det är dags att steka formar du små biffar av smeten och lägger ned i stekpannan. Smeten är väldigt lös så det är ingen idé att forma biffar innan, för de går inte att flytta på. Stek ett par minuter på varje sida, klart. Färskpotatis och en sås på turkisk yoghurt, salladslök och dill är gott till.

Kajsa

Kommentera

