kikärtsbiffar

Jag tycker att det finns nåt väldigt tilltalande med biffar av olika slag. Alltså såna man mosar ihop av det man hittar i kylen och steker. Gott ju! Och himla enkelt och ekonomiskt. Hurra! Nu mätte jag ingenting, men jag tror inte det är så noga. Det viktiga är väl egentligen att man antingen är noga med att få till en bra konsistens och låter smeten vila i kylen nån timme. Eller så slabbar man ihop dem snabbt, panerar med mjöl, och steker på låg värme länge i mycket smör och olja. Det gjorde jag, och det funkade ju!

kikärtsbiffar

runt 5 dl kikärter
2 ägg
ett par matskedar vete-/dinkel-/sojamjöl
nån dl hackad fetaost
ett par skivor soltorkad tomat
svartpeppar
gurkmeja

Mixa kikärterna och blanda ihop med resten av ingredienserna. Låt stå i kylen en stund. Ta upp en klick och lägg på ett fat med mycket mjöl på. Vänd, platta till och forma så gott det går. Stek i smör och olja på medel/låg värme tills de fått fin yta. Funkar att värma i mikron om det blir några över, men jag tror jag föredrar dem nygjorda. Blir lite sega annars.

Sara

Kommentera

